מיהי הסיירת הירוקה של עיריית ת"א

הסיירת הירוקה של עיריית תל אביב-יפו הוקמה ב-2002 והיא פועלת תחת האגף לשיפור פני העיר. (שפ"ע) הסיירת מונה כ-40 פקחים (נכון ל-2017). אלו שואבים את סמכותם מחוקי העזר העירוניים, ואחראים על אכיפה בנושאים כגון פינוי אופניים שנקשרו למקומות אסורים, כלבים המשוטטים ללא רצועה, צואת כלבים, השחתת צמחים, הדלקת אש במקומות אסורים והנחת מכשולים ומטרדים בשטחים ציבוריים.

הנושא הרגיש ביותר עליו אחראית הסיירת הירוקה, הוא אכיפה ביחס לציוד של חסרי בית. (ישנם כ-650 חסרי בית בת"א) במשך שנים נהגו פקחי הסיירת להתעמת עם חסרי בית ולהחרים את מעט רכושם, לעיתים במהלך שנתם. בשנת 2014 נפל דבר - בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח בישראל, אולצה עיריית ת"א, לאחר שהפסידה במאבק המשפטי ולמורת רוחה, לנסח נוהל ספציפי העוסק בנושא זה - נוהל "אכיפה ביחס לציוד של חסר בית במרחב הציבורי". נוהל זה קיבל תוקף של פסק דין על-ידי בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים בעע"ם  105/13. על-פי הנוהל, לפקח אסור לפנות ציוד שאינו פוגע ביכולת השימוש הסביר של הציבור הרחב במרחב הציבורי. עוד קובע הנוהל במפורש כי "בכל מקרה לא יעשה פקח שימוש בכוח כלפי חסר בית". למרבה הצער, גם ב-2017, עיריית ת"א אינה מכבדת את פסיקת בית המשפט העליון, ופועלת בניגוד לנוהל כאשר היא מפנה שלא כדין ציוד של חסרי בית, ואף עושה זאת באלימות, תוך פגיעה ברכוש ובגוף.

מנהל הסיירת הירוקה מאז הקמתה הוא ציון בן שושן.

הערה: אין לבלבל בין הסיירת הירוקה של עיריית ת"א לבין גופים אחרים ולא קשורים עם שם דומה הפועלים בישראל כגון היחידה הארצית לפיקוח בשטחים הפתוחים של רשות הטבע והגנים, המכונה גם "הסיירת הירוקה", או "המשטרה הירוקה" של המשרד להגנת הסביבה.