מותר להציב אוהל בפארק הירקון

מותר להציב אוהל בפארק הירקון. פארק הירקון הוא שטח ציבורי רחב ידיים בתל אביב, המשתרע על פני 3,750 דונם. על פארק הירקון חלים חוקי מדינת ישראל וחוקי עזר של עיריית תל אביב. אף אחד מהחוקים אינו אוסר הצבת אוהל סיירים קטן בפארק הירקון ולינה בשטחו לכל פרק זמן שהוא, ובלבד שאינו מהווה מכשול או מטרד לאיש. (וככלל אין זה המצב)

חברת גני יהושע בע"מ אחראית על אחזקת פארק הירקון עבור הציבור. גני יהושע אינה בעלת הפארק.

רבים נוהגים להציב אוהל בפארק וללון בו מספר ימים, בעיקר בסופי שבוע ובחגים. אפילו אוהלים משפחתיים גדולים ל-8 איש מוצבים בפארק. נוהג זה אינו מעורר התנגדות בדרך כלל. אולם נסיון העבר מלמד כי הצבת אוהל בפארק, אפילו אוהל סיירים קטן, לתקופות ממושכות עשויה לגרור תגובה כוחנית ועבריינית מצד קב"ט חברת גני יהושע, אלכס פירוב, ופקחים של עיריית תל אביב אותם הוא מזעיק. אלו פועלים שלא כדין תוך איומים והפעלת כוח כדי לסלק את האוהלים.

באתר האינטרנט של חברת גני יהושע מופיעים "נהלים" לפיהם יש איסור על הקמת אוהל ועל לינה לילית בשטח הפארק, אך ל"נהלים" אלו אין כל תוקף חוקי והם נועדו להטעות את הציבור. הנהלת גני יהושע אינה מעוניינת בהצבתם של אוהלים לתקופות ארוכות מטעמי תדמית הפארק, והיא אינה בוחלת בעבריינות כוחנית להשגת מטרתה.

כל המבקש להציב אוהל בפארק הירקון לתקופות ארוכות מתבקש לנקוט משנה זהירות בעת התקלות עם אלכס פירוב או עם פקחי עיריית תל אביב, ולהשמר מפני פגיעה אפשרית בגופו וברכושו.

פקחי "הסיירת הירוקה" של עיריית ת"א שואבים את סמכותם מחוק עזר לתל-אביב-יפו (שמירת הסדר והניקיון), תש"ם- 1980. (PDF) על-פי סעיף 39 לחוק זה, חל איסור על הנחת כל "דבר" בשטחים ציבוריים, אך כותרת הסעיף היא "מכשול ברחוב" ויש לתת פרשנות תכליתית לחוק. כלומר, רק כאשר ה"דבר" מהווה מכשול או מטרד, מהווה הנחתו בשטח ציבורי עבירה, ומאפשרת את סילוקו על-ידי פקחי העירייה. ייעודו העיקרי של פארק הירקון הוא רביצה לפרקי זמן ארוכים של אנשים בשטחו, עם ציוד שונה שהם מביאים עמם ומניחים בשטחו, כגון צידניות, תיקים, שמיכות, מחצלות, כסאות ושולחנות מתקפלים וגם אוהלים. ברור כי דברים אלו, המהווים מכשול ומונעים מעבר ברחוב רגיל, אינם מהווים מכשול בפארק הענק. הפארק גם ממילא זרוע ב"מכשולים" טבעיים בצורה של עצים הנטועים בו ללא סדר מסוים. כאשר הרשות מתעלמת מציוד שאנשים מביאים עמם לפארק לזמן קצר, ופועלת לפינוי אוהל שאינו נטוש רק מפני שהוא מוצב תקופה ארוכה בפארק, הדבר מהווה שימוש שרירותי וחסר תום לב בחוק, ומנוגד לתכליתו. אוהל זוגי קטן המוצב בשטח פתוח בפארק הירקון הענק מהווה מטרד או מכשול כשם שגרגר חול מהווה מטרד או מכשול בשדרות רוטשילד.

מעבר לזאת, בכל הנוגע לטיפול בציוד של חסרי בית במרחב הציבורי, ישנו נוהל ספציפי של עיריית ת"א - נוהל "אכיפה ביחס לציוד של חסר בית במרחב הציבורי". נוהל זה קיבל בשנת 2014 תוקף של פסק דין על-ידי בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים בעע"ם  105/13. על-פי הנוהל, לפקח אסור לפנות ציוד שאינו פוגע ביכולת השימוש הסביר של הציבור הרחב במרחב הציבורי. עוד קובע הנוהל במפורש כי "בכל מקרה לא יעשה פקח שימוש בכוח כלפי חסר בית". אין כל ספק שאוהל סיירים קטן המוצב בשטח פתוח בפארק רחב ידיים אינו פוגע ביכולת השימוש הסביר של הציבור הרחב במרחב הציבורי, אפילו לא פגיעה קלת ערך. יש די והותר מקום לבאי הפארק בתוך שטח של 3,750 דונם.